دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
رئیس اداره تشکل‌های مردمی و خیریه سازمان اوقاف

حوزه/ رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف گفت: مراکز خیریه در ایران با چالش‌هایی همچون کارآمدی ناکافی، اتکا به شخص و عدم نگاه وظیفه‌محور به کار خیر مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محسن سعادت امروز و در نشست توجیهی – آموزشی موسسات خیریه فعال استان قم اظهار کرد: در همه دوره‌های زندگی بشر، بحث فعالیت‌های خیریه و کمک به همنوعان مطرح بوده و امری مختص به زمان ما نیست.

او افزود: نوع جدیدی از نیکوکاری در سده‌های اخیر به خصوص در دنیای مدرن ظهور کرده که مربوط به حوزه‌ی کاری تشکل‌ها و موسسه‌های خیریه است.

رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه ۱۰ میلیون سازمان مردم نهاد خیریه در سراسر دنیا فعال هستند گفت: بیشترین این سازمان‌ها در هند مستقر هستند که تعداد آنها به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد می‌رسد، در آمریکا هم یک میلیون و ۵۰۰ هزار سازمان غیر انتفاعی نیکوکاری فعالیت می‌کنند و کشورهای دیگری مثل چین و انگلستان هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

او ادامه داد: بر اساس برآوردهای سال ۲۰۱۷، گردش مالی این مراکز حدود ۲۸۰۰ میلیارد دلار بوده که نشان‌دهنده اهمیت کار آنهاست، رقمی که معادل پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

سعادت با بیان اینکه این موسسات با چالش‌ها و مشکلاتی هم مواجه هستند گفت: همچنان نگاه به مشارکت در امور خیریه یک امر مستحبی است در حالیکه در بسیاری از کشورها، یک وظیفه محسوب می‌شود.

رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در کشوری مانند ژاپن، کمک به دیگران یک وظیفه و نه یک کار نیک و مستحبی است.

او تصریح کرد: کارآمدی ناکافی، چالش دیگر تشکل‌های مردمی در ایران است، همچنین بسیاری از این مراکز در کشورمان، قائم به شخص هستند و معمولا یک نفر می‌تواند کمک‌های مالی را جذب کند و در صورت عدم حضور او، میزان کمک‌ها به شدت کاهش می‌یابند که این مسئله نشان می‌دهد ساختار مراکز خیریه ما حرفه‌ای نیست.

سعادت با بیان اینکه پل اعتماد میان مردم و مراکز خیریه نباید به یک شخص منوط و محدود شود گفت: برای گذر از این چالش باید به سوی حرفه‌ای شدن مراکز برویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha